Hvad er MitID og hvornår får jeg det?
Find ud af hvad MitID er, og hvordan det differentiere sig fra NemID
Ditte fra Marketing
NemID blev introduceret til danskerne for 11 år siden, og igennem årene er vi blevet mere og mere afhængige af NemID til eksempelvis at logge ind på e-Boks, borger.dk eller bruge vores netbank. Nu sendes NemID dog på pension, og udskiftes af en ny løsning kaldet MitID. Læs denne artikel og bliv klogere på alt omkring MitID.
Hvorfor skal jeg have MitID?
MitID introduceres for at skabe en bedre og mere sikker løsning til dig, når du færdes på nettet.
Præcis som alt andet, så bliver digitale løsninger forældet, og skal erstattes af nyere og bedre løsninger. Det sker også for NemID, da vores digitale adfærd har ændret sig markant over de sidste 11 år, og derfor har digitaliseringsstyrelsen valgt at det nu er på tide at erstatte NemID med MitID.
I dag bruger vi NemID til meget mere end, hvad vi brugte det da det blev lanceret i 2010. I dag kan du eksempelvis ikke købe noget på internettet uden du skal have NemID papkortet op af lommen eller godkende købet via NemID-appen.
Samtidigt har den digitale trussel også udviklet sig, og den er langt større end tidligere. Derfor er det blevet besluttet, at udvikle MitID, der er bygget helt fra bunden, og også så det nemt kan tilpasse sig nye anvendelsesmuligheder og de digitale trusler der måtte komme. Det betyder, at vi alle sammen er langt bedre sikret, og kan være mere trygge, når vi fremover bruger MitID.
Hvornår skal jeg skifte til MitID?
Udrulningen af MitID er allerede i fuld sving, og forventes afsluttet den 30. juni 2022. Den sker nemlig i etaper, så ikke alle danskere skal skifte på én gang.
Alle danskere vil blive kontaktet direkte af digitaliseringsstyrelsen, når det er deres tur til at få MitID-appen.
Har du allerede downloadet og aktiveret dit MitID er det vigtigt, at du i en periode beholder dit NemID – både din app og papkortet. Det kan nemlig i en overgangsperiode være nødvendigt for dig at bruge dit NemID enkelte steder indtil ud- og indfasningen er endeligt gennemført.
Lad os løse dine problemer
Vi er på hjemmebane og parate til at løse alt det bøvl, som du ikke troede, du skulle have med din computer.
Vi har mere end 13 års erfaring, og hvert år svarer vi på mere end 100.000 spørgsmål, og får vores kunder godt igennem IT-problemer.
Hvordan får jeg MitID?
Da der er kommet nye skærpede krav for IT-sikkerhed for digitale tjenester som MitID, skal de fleste danskere igennem et valideringsflow. Mange kan allerede nu i NemID appen se en besked, hvor de komme igennem valideringsflowet.
Hvad kan jeg bruge MitID til?
Til at starte med, vil du ikke opleve den store forskel på MitID og NemID. Anvendelsesmuligheder og selve appen vil i grove træk minde rigtig meget om hinanden. MitID-appen vil, som du måske i forvejen kender det med NemID-appen, være en app, hvor du blot swiper for at godkende en anmodning i MitID, så du kan logge ind på eksempelvis e-Boks eller netbank.
Kan jeg bruge MitID uden en smartphone?
MitID skal kunne bruges af hele den danske befolkning, og derfor er der også lavet alternative løsninger til de danskere, der af forskellige årsager ikke ønsker at bruge MitID-appen. Alternativerne er begge gratis og kan bestilles, når det er din tur til at få MitID.
MitID kodeviser
MitID kodeviseren er et alternativ til appen, og svarer til den kodeviser, der i dag findes til NemID. MitID kodeviser er en mindre elektronisk enhed, som viser en engangskode, som du skal indtaste, når du er ved at logge ind med MitID.
MitID kodeoplæser
MitID kodeoplæser er det sidste alternativ til appen. Den er tænkt til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. Navnet siger sig selv. Den læser en kode op, som du bruger til at logge ind på MitID. Den har også en skærm, hvor koden bliver vist. Den kan endda også kobles til et dine høretelefoner, så ingen kan høre koden blive læst op.
Kan jeg bruge MitID uden pas?
Det kan sagtens lade sig gøre at få MitID uden et pas. Det er nemlig ikke et krav, at have et gyldigt pas for at få MitID. Har du ikke et gyldigt pas, men får meddelelsen om at få MitID i din NemID-app, så skal du blot vente. Du vil nemlig senere modtage et brev med Digital post med alternative muligheder.
Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Maria eller en af hendes kollegaer på 77 34 18 19 – vi er her for at hjælpe dig. Du kan også skrive dit telefonnummer her, så ringer vi dig op. Det er gratis og uforpligtende at tale med os.
Lad os løse dine problemer
Vi har Danmarks mest populære Kundeservice og på Trustpilot giver vores kunder os 5 stjerner.
Lad os blive din hjælpende hånd til IT – så slipper du for at vente på hjælp fra familie og venner, i stedet har du os lige ved hånden – 6 dage om ugen, året rundt.
Vores kundeservice hjælper med alt fra at installere programmer, få din tv-serie til at afspille, og sågar også med at logge ind på diverse offentlige sider, hvis det skulle drille.
Vi vægter, at du som kunde får en grundig, konkret og udførlig kundeservice, så du kan føle dig tryg.
Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka
Spørgsmål om Duka
Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald.
8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.
Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.
Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.
Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.
Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.
Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.
Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.
Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.
Vi har flere forskellige serviceabonnementer.
- Supportabonnement
- Mobilsupport
- iPad-support
Supportabonnement
Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
- Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
- Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
- Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
- Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning
Mobilsupport
Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
- Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
- Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
- Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den
iPad-support
iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
- Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
- Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
- Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den
Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små.
Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.
Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.
Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.
Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.
Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.
Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.
Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.
Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.
Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.
Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.
Få tilbud, gode råd og nyheder direkte i din mailboks
Med nyhedsbrevet fra Duka
Danmarks venligste kundeservice
Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.
Dansk virksomhed +13 års erfaring
Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.
100% tilfredshedsgaranti
Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.