Sådan vælger man den rigtige computer
Her kan du læse hvad du skal kigge efter, når du leder efter en ny computer
Ditte fra Marketing
Man skulle tro, at det var en smal sag at vælge den helt rigtige computer, når markedet bugner af PC’er til et hvert behov. Måske er det netop de mange valgmuligheder, som gør det svært at vide præcis, hvad man skal gå efter for at gøre det bedste køb.
Denne guide hylder ikke en bestemt computermodel fremfor en anden. Til gengæld får du en stærk metode til at vælge computer, så du kan navigere sikkert i junglen af PC’er, når du planlægger et køb.
Metodens fem trin kan bruges uanset, om du skal købe din første computer, eller skifte den gode gamle model ud med en ny.
Valget er op til dig. Det eneste, vi anbefaler alle, er at skifte Windows 7 ud med en Windows 10 inden januar 2020, hvor Microsoft ikke længere lapper sikkerhedshullerne i det gamle styresystem.
5 ting du skal have styr på for at vælge den rigtige computer
Det kræver ikke specialiseret viden at bruge metoden. Du skal kun have styr på dine computervaner, som du finder ved at tage stilling til guidens fem trin. Når du har styr på dem, er du klædt på til at vælge den bedste computer til dine behov.
1. Hvornår bruger du computeren?
Først skal du finde ud af, om du skal vælge en stationær- eller bærbarcomputer. Det finder du af ved at spørge dig selv, hvor og hvornår du bruger computeren.
Hvis du kun bruger computeren derhjemme, og ikke har behov for at tage den med på farten, så er den stationære computer et godt valg. Har du derimod brug for større fleksibilitet, hvor du kan tage computeren med på farten, kan en bærbarcomputer være en bedre løsning.
Hvis du har brug for at komme mere i dybden med forskellene på en bærbar- og stationærcomputer, inden du beslutter dig, så har hjemmesiden bredbåndsmatch en god artikel om emnet, som du finder her
2. Hvor mange penge vil du bruge?
Tag stilling til, hvor mange penge du vil bruge på en ny computer. Computere varierer i pris og selvom pris og kvalitet ofte følges ad, så er det dumt at betale mange penge for funktioner, du hverken får brugt eller har brug for.
En god tommelfingerregel er at lade være med at købe (meget) forældede computermodeller, fordi du risikerer at sidde med en maskine, der ikke kan bruges sammen med nyere hardware og software. Det er mest i forbindelse med brugt elektronik, at du skal være særligt opmærksom på, at computeren skal have nok kapacitet til at kunne trække de programmer du har brug for.
Tip: Hvis du har fundet en billig computer i restsalg, så spørg ind til processoren og hvilken hardware og software denne er kompatibel med, så finder du hurtigt ud af, om du bliver snydt, eller om du har været heldig og fundet et hamrende godt tilbud.
3. Kan du nøjes med en ny skærm?
Hvis din computer fungerer som den skal (hverken langsom eller hakkende), men er hård for øjnene at sidde ved, så spørg dig selv, om du skal bruge en ny skærm i stedet for en ny computer.
En god skærm kan forbedre oplevelsen ved computeren betragteligt, fordi den bl.a. er mildere for øjnene. I dag er mange skærme beskyttet mod ridser og refleksbehandlet, så du undgår gener fra lysindfald, når du bruger den.
Vær opmærksom på, at skærmen og computeren skal bruge den samme type kabler.
4. Hvad bruger du computeren til?
Spørg dig selv, hvor meget computeren skal kunne trække. Hvis du kun bruger kontorprogrammer svarende til Office 365, og ellers kun søger lidt på nettet og bruger streamingtjenester som f.eks. YouTube, Netflix, Spotify, HBO - så er det begrænset, hvor stærk en computer, du har brug for.
Hvis du derimod redigerer videoer, laver grafisk arbejde og vil have den bedste oplevelse med de nyeste spil (eller måske blot én eller to af eksemplerne) Så får du brug for en computer med flere kræfter - og kræfter koster ekstra.
Men husk, at jo mere kraft computeren har, des længere tid går der, inden den skal udskiftes.
5. Hvor meget plads skal du bruge på computeren?
Find ud af, hvor stort et harddrive, du skal bruge.
Alle computere har et harddrive og kan ikke fungere uden, fordi computeren bruger harddrivet til at gemme alle slags filer og informationer på. Både dine egne (såsom dokumenter, billeder, videoer) og programmer såsom Word, Excel osv.
Endnu vigtigere, så er computerens operativsystem også installeret på harddriveren, hvilket sørger for at computeren kan kommunikere internt med de forskellige programmer og få det hele til ”at køre”.
Selvom harddriven er nødvendig og vigtig, betyder det ikke, at du har brug for én med meget plads. Det kommer an på, hvor meget information, du skal have opmagasineret på computeren. Jo mere information, du har, des vigtigere er det tænke lidt i harddrive også.
Tip: Der er stor forskel på, hvor meget filer fylder. Tekstfiler fylder eksempelvis ikke ret meget, så hvis du hovedsaligt gemmer denne type information, er harddriven sandsynligvis ikke det vigtigste parameter for dig at kigge på.
Gemmer du derimod store musikfiler, har store foto- eller videobiblioteker og arbejder med videoredigering, så er det en god ide at være opmærksom på, at den nye computer skal have et godt harddrive.
Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Maria eller en af hendes kollegaer på 77 34 18 19 – vi er her for at hjælpe dig. Du kan også skrive dit telefonnummer her, så ringer vi dig op. Det er gratis og uforpligtende at tale med os.
Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka
Spørgsmål om Duka
Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald.
8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.
Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.
Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.
Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.
Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.
Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.
Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.
Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.
Vi har flere forskellige serviceabonnementer.
- Supportabonnement
- Mobilsupport
- iPad-support
Supportabonnement
Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
- Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
- Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
- Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
- Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning
Mobilsupport
Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
- Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
- Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
- Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den
iPad-support
iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
- Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
- Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
- Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den
Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små.
Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.
Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.
Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.
Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.
Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.
Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.
Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.
Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.
Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.
Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.
Få tilbud, gode råd og nyheder direkte i din mailboks
Med nyhedsbrevet fra Duka
Danmarks venligste kundeservice
Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.
Dansk virksomhed +13 års erfaring
Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.
100% tilfredshedsgaranti
Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.