Få 5 vigtige råd om IT-sikkerhed
Hvis du gerne vil undgå at blive hacket, så bør du kende disse råd og følge dem.
Ditte fra Marketing
Har du egentlig styr på din IT-sikkerhed? Ved du hvad du skal gøre, for at beskytte din computer mod virus, malware og hackerangreb?
Din computer indeholder vigtige informationer om dig – og du kan så let som ingenting miste dem. Virus kan ødelægge alt indhold på din computer, eller IT-kriminelle kan bryde ind og stjæle alle dine personlige oplysninger.
Tusindvis af danskere mister hver dag deres kreditkortoplysninger eller personlige data til hackere. Antallet af hackere er stadig stigende, og de bliver hele tiden snedigere. Samtidig stiger antallet af malwareangreb og netsvindel. Og alligevel tror langt de fleste af os, at vi er godt beskyttet.
Heldigvis er der rigtig mange ting, som du selv kan gøre for at højne din IT-sikkerhed. I denne artikel har vi samlet en oversigt med 5 gode råd, der giver dig mere tryghed når du bruger din computer.
1. Dine IT-systemer bør altid være opdateret
Hackere og andre IT-kriminelle ved præcist, hvordan de skal udnytte det, hvis programmerne på din computer ikke er opdateret. Det kan være programmer som Java og Microsoft Windows.
Sørg altid for at opdatere dine programmer jævnligt, da det nedsætter risikoen for hackerangreb. Mange programmer giver dig muligheden for at slå en automatisk opdatering til.
I den sammenhæng er det også vigtigt, at du kun installerer programmer på din computer, som du har brug for, og som stadig opdateres fra udbyderen.
2. Brug sikkerhedsprogrammer som antivirus og firewall
Antivirus kan afværges, hvis du har et antivirusprogram installeret på din computer. De fleste antivirusprogrammer kan beskytte mod virus og andre former for malware. Desuden har mange af dem filtre, der kan beskytte dig mod phishing. Og er uheldet ude, kan de scanne din computer og ofte fjerne de inficerede filer.
Dit antivirusprogram bør altid indeholde:
- En firewall
- Et antivirusprogram
- Et spamfilter
- Et phishingfilter
Programmet skal løbende opdateres – gerne dagligt – allerbedst er det, hvis det sker automatisk.
3. Undlad at klikke på links, du får tilsendt uopfordret
Ét af de allerbedste råd til at undgå virus er, at du ikke klikker på links eller åbner vedhæftede filer i e-mails, du får tilsendt uopfordret.
Med andre ord; modtager du en mail fra en afsender, som du ikke kender, skal du ikke åben den. Ligesom du aldrig må åbne mails om lottogevinster eller andre tilbud, der er for gode til at være sande. Et spamfilter fanger desværre ikke alle uønskede e-mails, så er du i tvivl så slet dem hellere én gang for meget, end én gang for lidt.
Det samme gør sig gældende, hvis du modtager en e-mail fra f.eks. din bank, og du ikke synes, at indholdet virker troværdigt. Ved den mindst tvivl anbefaler vi, at du sletter mailen og kontakter den pågældende afsender for at få bekræftet om mailen er ok.
4. Brug stærke og sikre kodeord
Stærke kodeord er ikke uden betydning, når hackere skal holdes fra døren.
Sørg altid for at have et password på mindst 12 tegn. Du opnår størst sikkerhed, når kodeordet er en kombination af store og små bogstaver, tal og specialtegn og ikke er ord, der optræder i ordlister.
Og så er det vigtigt, at du bruger forskellige kodeord til alle dine tjenester. Vi ved godt, at det kan være svært at holde styr på de mange kodeord, men der anbefaler vi, at du bruger en password-manager. Den gør det let og sikkert at holde styr på alle dine passwords med bare én kode.
Her kan du læse mere om, hvad en password manager er.
For at øge din IT-sikkerhed, bør du jævnligt udskifte dine kodeord og adgangskoder
5. Udvis sikker adfærd på internettet
Du bør altid forholde dig kritisk, når du besøger en hjemmeside, og især hvis du skal udfylde en formular med personlige oplysninger. En god tommelfingerregel er, at du kun oplyser sådanne informationer på hjemmesider, som du kender og har tillid til.
Tjek også at links til sider med personlige oplysninger starter med teksten ”https:”.
Til slut skal du huske, at du ikke skal lade dig nu ikke skræmme fra vid og sans over IT-kriminalitet og hackere. I stedet skal du bruge din sunde fornuft og tage dine forholdsregler, når du færdes digitalt.
IT-sikkerhed fra Duka
Hos Duka har IT-sikkerhed topprioritet, og vi vil meget gerne hjælpe dig med sikkerheden på din computer, så du kan føle dig tryg, når du er online.
Læs mere her eller ring til os på 77 34 18 19, så kan vi sammen finde ud af, hvordan du kan være tryg, når du er online.
Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Christian eller en af hans kollegaer på 77 34 18 19 – vi er her for at hjælpe dig. Du kan også skrive dit telefonnummer her, så ringer vi dig op. Det er gratis og uforpligtende at tale med os.
Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka
Sådan gør vi IT-utryghed til IT-tryghed
Hos Duka har vi gennem 12 år hjulpet danskerne, når elektronik eller software driller. Hver dag giver vores venlige og imødekommende kundeservice forståelige svar og guider de mange seniorer og ældre, der har udfordringer med teknologien.
Der er flere forskellige muligheder for at få adgang til vores support, men uanset om du vælger det ene eller det andet abonnement, får du løst problemerne med din elektronik. Vi hjælper dig både med tekniske spørgsmål og vejleder også i selve brugen af de programmer, du bruger. Med vores hjælp i baghånden behøver du ikke længere at forstyrre din familie – og du slipper for at vente på, at de har tid.
Har du sprøgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Kim eller en af hans kollegaer på
tlf. 77 34 18 19
- vi er her for at hjælpe dig.
Som vi siger: Du ka' bare ringe!
Spørgsmål om Duka
Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald.
8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.
Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.
Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.
Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.
Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.
Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.
Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.
Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.
Vi har flere forskellige serviceabonnementer.
- Supportabonnement
- Mobilsupport
- iPad-support
Supportabonnement
Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
- Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
- Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
- Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
- Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning
Mobilsupport
Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
- Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
- Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
- Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den
iPad-support
iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
- Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
- Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
- Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den
Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små.
Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.
Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.
Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.
Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.
Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.
Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.
Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.
Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.
Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.
Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.
Få tilbud, gode råd og nyheder direkte i din mailboks
Med nyhedsbrevet fra Duka
Danmarks venligste kundeservice
Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.
Dansk virksomhed +13 års erfaring
Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.
100% tilfredshedsgaranti
Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.