Derfor er det vigtigt at tage backup og sikkerhedskopier
Her kan du læse om, hvorfor det er så vigtigt at tage kopier af de ting, som du har på din computer.
Ditte fra Marketing
Behøver alle at tage kopi af de ting, de gemmer på deres computer?
Det enkle og korte svar er, ja.
Alle bør i virkeligheden sikkerhedskopiere og foretage backup af computeren. Man kan aldrig vide sig 100 procent sikker, og det er derfor det klogeste valg, at have en backup i baghånden, hvis det skulle galt en dag, så man ikke mister de ting, der ligger på computeren.
Sikkerhedskopiering og backup af computeren betyder i alt sin enkelthed, at man kopierer sin filer og data fra computeren over på en anden enhed. Dette kan være en cloud-løsning, ekstern harddisk eller anden computer. Selvom det måske er enkelt, så er det langt fra os alle, der får det gjort. Men ikke desto mindre er det meget vigtigt at foretage backup og sikkerhedskopiere data og filer, i tilfælde af et systemnedbrud eller ødelagt filer.
Hvem skal sikkerhedskopierer og tage backup?
Det enkle og korte svar er, at alle i virkeligheden burde sikkerhedskopiere og foretage backup af computeren. Man kan aldrig vide sig 100 procent sikker, og det er derfor det klogeste valg, at have en backup i baghånden, hvis det skulle galt en dag.
Hvad er computervirus og malware?
For enkeltpersoner i privaten kan tab af personlige bankdokumenter, vigtige dokumenter og uerstattelige feriebilleder og børnebilleder føre til en hel del stress og skuffelse. Større organisationer risikerer i værste fald at måtte dreje nøglen om, hvis ikke de har sikkerhedskopieret servere daglig drifts informationer og uerstattelige virksomhedsdokumenter.
Hvis man i en større virksomhed ikke længere har adgang til dagligdagsdokumenter, er virksomheden lammet på tværs af afdelinger. I værste fald lammes hele virksomheden, hvis data og dokumenter ikke genskabes. I sommeren 2017 var A.P. Møller – Mærsk udsat for et hackerangreb, der lagde Mærsk Line ned i flere dag, hvor containere verden over stod stille. Angrebet vurderedes på daværende tidspunkt ifølge regnskabet for første halvår at have kostet selskabet mellem 1,3 og 1,9 milliarder kroner. I foråret 2017 fik National Health Service (NHS) i Storbritannien deres drift kompromitteret af malware, der gjorde filer utilgængelige. Derfor er det vigtigt, at have styr på sikkerhedskopieringer og backup.
Hvad er det værste, der kan ske?
Hvorfor mister man data, og hvornår har man brug for backup?
- Hvis man som bruger ved et tilfælde kommer til at slette data på computeren
- Hvis hardware fejl eller fysisk tyveri
- Hvis man er udsat for malware angreb
IT-sikkerhed fra Duka
Hos Duka har IT-sikkerhed topprioritet, og vi vil meget gerne hjælpe dig med sikkerheden på din computer, så du kan føle dig tryg, når du er online.
Læs mere her eller ring til os på 77 34 18 19, så kan vi sammen finde ud af, hvordan du kan være tryg, når du er online.
Det sker desværre, at brugere og endda IT-administratore ved en fejltagelse kommer til at trykke på slet knappen. Når man først har tømt papirkurven, er der ikke meget, man kan gøre for at gendanne filerne. Hvis man har prøvet det, kan man også tydeligt fremkalde den tyngende fornemmelse man får i maven, når det går op for én, hvad man har gjort.
Den bedste beskyttelse mod denne slags fejl er automatisk sikkerhedskopiering af computeren, der intervalkopierer åbne filer. Hvis man ud over dette opsætter en automatisk spejling af computerens harddisk, der kører én gang om dagen, er man yderligere sikret. Hvis uheldet skulle være ude, er det begrænset, hvor meget data, der kan være gået tabt.
Hvis du nogensinde har oplevet, at computeren pludselig står af, og den bare ikke vil starte, kender du også frustrationerne, der efterfølgende titter frem. Hvis man har været flittig og sørget for at sikkerhedskopiere via cloud-løsninger, har man der i mod ro i sindet, hvis uheldet er uden. Det samme gør sig gældende, hvis din computer pludselig bliver stjålet.
Ondsindede hackere og cyber-kriminelle bliver stadig mere dristige, når det drejer sig om at inficere andres computere med ransomware. Ransomware låser brugeren ude af sin egen computer, og forlanger en løsesum, for at låse computeren op. Hvis man har sørget for at tage backup og sikkerhedskopiere data på computeren, kan man blot installere en ny harddisk og genskabe filer fra tidligere backup.
Det tidligere nævnte NHS-angreb, var et ransomware angreb, der tvang adskillelige klinikker i knæ of forsinkede operationer over hele Stor Britannien.
Der er desværre set flere tilfælde, hvor hackeren ikke låser den inficerede computer og eller endda sletter data på computeren. For at låse computeren op, skal hackeren aflevere en krypteret nøgle, og det er desværre ikke altid, at de overholder disse aftaler.
Hvordan laver jeg sikkerhedskopier og tager backup?
De letteste tilgængelige metoder er at benytte sig af den software, der leveres med dit styresystem på computeren. Apple iOS og Windows10 har integrerede værktøjer, der tilbyder værktøjer til sikkerhedskopiering og gendannelse af computere.
Det er muligt at lave en virtuel opdeling af den lokale harddisk(partitioner), og sikkerhedskopiere data til denne. Dette er dog ikke den bedste løsning, da du stadig risikerer at miste data, hvis din harddisk står af. Som tidligere nævnt er det også en mulighed at sikkerhedskopiere til eksterne enheder. Denne løsning vil vi klart anbefale, hvis du ønsker, at lave manuelle sikkerhedskopieringer.
loud-basserede backupløsninger så som, iDrive, SpiderOak og SOS Backup kopierer filer til skyen, der understøttes af specialsoftware. De ovennævnte er betalingsløsningen. Hvis du er på udkig efter en gratis cloud basseret løsning så kan du bl.a. tage et kig på Dropbox, Google drive og Apple Cloud.
Så – hvis du oplever tekniske vanskeligheder med computeren, eller du udsættes for hackeangreb, er sikkerhedskopier og backupløsninger den eneste måde at forsikre sig bedst muligt. Det er svært at tegne en brandforsikring efter huset er brændt ned. Det samme gør sig gældende, når man taler om vigtigheden i at lave sikkerhedskopier og tage backup.
Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Christian eller en af hans kollegaer på 77 34 18 19 – vi er her for at hjælpe dig. Du kan også skrive dit telefonnummer her, så ringer vi dig op. Det er gratis og uforpligtende at tale med os.
Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka
Sådan gør vi IT-utryghed til IT-tryghed
Hos Duka har vi gennem 12 år hjulpet danskerne, når elektronik eller software driller. Hver dag giver vores venlige og imødekommende kundeservice forståelige svar og guider de mange seniorer og ældre, der har udfordringer med teknologien.
Der er flere forskellige muligheder for at få adgang til vores support, men uanset om du vælger det ene eller det andet abonnement, får du løst problemerne med din elektronik. Vi hjælper dig både med tekniske spørgsmål og vejleder også i selve brugen af de programmer, du bruger. Med vores hjælp i baghånden behøver du ikke længere at forstyrre din familie – og du slipper for at vente på, at de har tid.
Har du sprøgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Kim eller en af hans kollegaer på
tlf. 77 34 18 19
- vi er her for at hjælpe dig.
Som vi siger: Du ka' bare ringe!
Spørgsmål om Duka
Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald.
8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.
Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.
Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.
Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.
Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.
Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.
Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.
Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.
Vi har flere forskellige serviceabonnementer.
- Supportabonnement
- Mobilsupport
- iPad-support
Supportabonnement
Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
- Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
- Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
- Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
- Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning
Mobilsupport
Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
- Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
- Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
- Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den
iPad-support
iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
- Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
- Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
- Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den
Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små.
Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.
Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.
Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.
Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.
Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.
Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.
Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.
Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.
Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.
Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.
Få tilbud, gode råd og nyheder direkte i din mailboks
Med nyhedsbrevet fra Duka
Danmarks venligste kundeservice
Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.
Dansk virksomhed +13 års erfaring
Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.
100% tilfredshedsgaranti
Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.