Sådan genkender du svindlere

Husk, at du også skal være opmærksom på svindel, når du er på internettet med din telefon - svindel sker ikke kun på computeren.

Mand smiler til kamera
Ditte fra Marketing
Ditte fra Marketing
Forfatter, juli 2024

Mange glemme, at de lige så vel kan blive udsat for IT-kriminalitet via deres telefon som på computeren.

Husk, at du skal tage samme forholdsregler, når du er på online fra din smartphone, som på din computer og følg kun links i SMS-beskeder, hvis du kender afsenderen og ved, at kilden er troværdig.

Her finder du vores bedste råd til, hvordan du kan spotte svindel på din telefon.

Svindlere bruger SMS’er

Svindel SMS’er bliver også kaldt smishing, som er et udtryk lånt fra phishing (fup e-mails). Phishing og smishing har det tilfældes at begge fuptyper forsøger at lokke personlige oplysninger ud af dig. Men hvor mange e-mailudbydere stiller et spamfilter til rådighed, så er der intet filter, der beskytter beskedindbakken på din smartphone.

Husk at tage samme forholdsregler, når du er på internettet med din smartphone, som på din computer og følg kun links i SMS-beskeder, hvis du kender afsenderen og ved, at kilden er troværdig.

Mobilsupport fra Duka - så har du hjælpen lige ved hånden

Har du brug for hjælp til din mobiltelefon, så kan vi hjælpe dig, uanset om du har en Android-telefon eller iPhone.

Læs mere her eller ring til os på 77 34 18 19, så kan vi sammen finde ud af, om vi kan hjælpe dig.

Christian fra Kundeservice

Sådan kender du en fup SMS:

  1. Fup-SMS’er kan kendes på en række faresignaler, som man skal være særligt opmærksom på:
  2. Svindlere benytter sig gerne af en skræmmetaktik. Hvis SMS’en forsøger at skræmme dig til at følge et link, er SMS’en sandsynligvis fup.
  3. Får du en SMS om, at du har vundet en konkurrence (som du aldrig har deltaget i) så er det et sikkert tegn på svindel. Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det som tommelfingerregel det også – og således typisk også et udtryk for svindel.
  4. SMS’er skrevet på gebrokkent dansk kan være fup oversat af svindlere fra udlandet. Selvom sproget er perfekt dansk, så følg ikke SMS’ens anvisninger. Især hvis du ikke kender afsenderen.

Typisk vil svindlere have fat i bankoplysninger, CPR-nummer, kodeord, nøglekort og andre personlige oplysninger. Derfor er det vigtigt at være påpasselig med at videregive disse oplysninger digitalt.

Du kan sikre dine oplysninger ekstra godt online, hvis du finder på et stærkt kodeord til dine forskellige digitale tjenester.

Afsenderen er ikke hvad de giver sig ud for

Svindlere er blevet gode til at ligne troværdige kilder såsom officielle institutioner og banker. Disse SMS’er kan se yderst troværdige ud.

Denne type myndigheder vil dog aldrig bede om vigtige personlige oplysninger via SMS, så stol ikke på anvisningerne i beskeden.

Hvis du er i tvivl, kan du altid ringe til den pågældende institution og høre ad. Brug ikke telefonnummeret i SMS’en, men sørg for at finde det rigtige telefonnummer – evt. via myndighedens hjemmeside.

Tryk ikke på forkortede links

Fup SMS’er rummer indimellem links, som fører dig til internettet, hvor du kan afgive dine personlige oplysninger. Svindlerne kan i værste fald få adgang til din smartphone, hvis du trykker på linket.

Tryk derfor aldrig på et link fra en afsender du ikke kender, eller hvis linket ser ”mærkeligt ud”. Nogle links er forkortede, så man ikke kan se, hvilken hjemmesideadresse de fører til, og det kan give linket et anderledes udseende.

Beskyt mobilen mod svindel

Hvis du modtager en fup-SMS, er det først og fremmest vigtigt at slette den. På den måde undgår du at klikke på et link eller andet ved en fejltagelse. Efter du har slettet SMS’en kan du ringe til den pågældende myndighed og høre om SMS’en var fup og svindel.

Du kan også sikre din Smartphone mod andre farer end SMS-svindel. F.eks. virus og tyveri. Overvej om et antivirusprogram til din Smartphone er relevant for dig.

Der er også nogle antivirusprogrammer, der tilbyder gratis tyverisikring af mobilen herunder Kaspersky antivirus, som Duka samarbejder med.

Sådan anmelder du fup-SMS’er

Fup SMS’er kan være meget forskellige. Derfor varierer det også, hvilken instans, du skal klage til, hvis du er blevet udsat for svindel over SMS.

SMS’er som vil franarre dig penge og/eller personlige oplysninger er bedrageri. Denne type SMS’er skal meldes til politiet – husk at oplyse, hvem afsenderen er.

Her kan du anmelde svindelbeskederne til politiet

Hvis du derimod modtager reklamer over mail og SMS – og du vel at mærke ikke har bedt om disse reklamer – skal du have fat i forbrugerombudsmanden.

Her kan du klage over spam-beskeder

Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?

Så tøv ikke med at ringe til Christian eller en af hans kollegaer på 77 34 18 19 – vi er her for at hjælpe dig. Du kan også skrive dit telefonnummer her, så ringer vi dig op. Det er gratis og uforpligtende at tale med os.

*Når du udfylder formularen, så giver du samtykke til, at vi må kontakte dig og sende dig tilbud pr. telefon og SMS.

Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka

Spørgsmål om Duka

Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald. 

8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.

Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.

Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.

Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.

Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.

Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.

Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.

Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.

Vi har flere forskellige serviceabonnementer.

  • Supportabonnement
  • Mobilsupport
  • iPad-support

Supportabonnement

Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
  • Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
  • Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
  • Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning

Mobilsupport 

Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang. 

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
  • Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
  • Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den

iPad-support 

iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
  • Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
  • Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den

Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små. 

Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.

Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.

Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.

Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.

Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.

Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.

Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.

Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.

Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.

Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.

Sådan gør vi IT-utryghed til IT-tryghed

Hos Duka har vi gennem 12 år hjulpet danskerne, når elektronik eller software driller. Hver dag giver vores venlige og imødekommende kundeservice forståelige svar og guider de mange seniorer og ældre, der har udfordringer med teknologien.

Der er flere forskellige muligheder for at få adgang til vores support, men uanset om du vælger det ene eller det andet abonnement, får du løst problemerne med din elektronik. Vi hjælper dig både med tekniske spørgsmål og vejleder også i selve brugen af de programmer, du bruger. Med vores hjælp i baghånden behøver du ikke længere at forstyrre din familie – og du slipper for at vente på, at de har tid.

Har du sprøgsmål?

Så tøv ikke med at ringe til Kim eller en af hans kollegaer på
tlf. 77 34 18 19
- vi er her for at hjælpe dig.

Som vi siger: Du ka' bare ringe!

Få tilbud, gode råd og nyheder direkte i din mailboks

Med nyhedsbrevet fra Duka

Danmarks venligste kundeservice

Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.

Dansk virksomhed +13 års erfaring

Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.

100% tilfredshedsgaranti

Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.