Tegn på, at du malware på din computer
Som oftest vil du slet ikke opdage, hvis der kommer virus på din computer. Læs her, hvad du alligevel kan holde øje med.
Ditte fra Marketing
Som oftest vil du ikke umiddelbart ikke kunne mærke, at din computer er inficeret med malware eller virus. Dette skyldes, at de fleste typer af malware netop er lavet for at undgå at tiltrække opmærksomhed. Den skal helst arbejde latent i bagrunden, så du netop ikke opdager den.
Men hvad gør du så, for at holde øje med, om din computer har fået malware?
Heldigvis er der ingen regel uden undtagelse! Der er symptomer, der kan indikerer at computeren er blevet inficeret. Læs videre og bliv klogere på, hvordan du opdager symptomerne, og hvad du eventuelt kan gøre for at undgå malware og virusser fra starten.
Hvordan bliver din computer inficeret af virus?
Der kan være mange forskellige årsager til, at din computer er blevet inficeret af virus eller malware. Det kan blandt andet være, at du har trykket på et ondsindet link i en e-mail eller i en besked du har modtager på sociale medier. Du kan også have besøgt en kompromitteret hjemmeside, der aktivt downloader en fil ned på din computer (kendt som ’drive-by download’). Eller måske har du brugt en inficeret USB flash drive? Listen er lang!
Operativ systemer, programmer og andet softwares sårbarheder gør den nemt for cyber-kriminelle at inficere og installere malware og virus på computeren. Det er derfor altid vigtigt, at sikkerhedsopdatere når software, operativ system eller programmer beder dig om det. Ved at opdatere, sikrer du at cyber-kriminelle ikke kan udnytte kendte smutveje.
Hvad er Social Engineering, og hvordan undgår jeg det?
Cyber kriminelle initierer ofte deres hacker forsøg ved hjælp af Social Engineering – og hvad er nu det?! Det går ud på, at de i stedet for at narre operativsystem, programmer eller andet software, i stedet forsøger at narre brugeren, til at downloade en fil, der indeholder ondsindet malware.
Det mest kendte eksempel på dette er phising e-mails (også kaldet scam mail). Phising e-mails udgiver sig ofte for at være fra en autoritær afsender, og indholdet af e-mailen stemmer overens med afsenderen. Fordi e-mailen ser legitim ud og kommer fra en troværdig afsender, er man mere tilbøjelig til at downloade en vedhæftet fil eller klikke på et link, der linker til en ondsindet hjemmeside. Målet er at cyber-kriminelle forsøger at skabe en e-mail, der er overbevisende nok, til at du føler dig tryg ved at tage action.
IT-sikkerhed fra Duka
Hos Duka har IT-sikkerhed topprioritet, og vi vil meget gerne hjælpe dig med sikkerheden på din computer, så du kan føle dig tryg, når du er online.
Læs mere her eller ring til os på 77 34 18 19, så kan vi sammen finde ud af, hvordan du kan være tryg, når du er online.
Hvornår skiftede du sidst adgangskoder og passwords?
Det er de færreste af os, der skifter adgangskoder og password til diverse programmer og hjemmesider. Og netop derfor, er vi selv med til at gøre det nemt for hackere og cyber-kriminelle. Hvis de lykkedes med at installere malware, kan de helt automatisk opsnuse adgangskoder og andet.
Bruger du den samme adgangskode, til alle de forskellige logins du har, så har hackeren adgang det hele. Og det er en rigtig ærgerlig situation. Overvej engang – hvor mange hjemmesider har du oprettet dig som bruger og dermed angivet et password? Det er alt lige fra Facebook til Borger.dk og netbank.
Hvis du bruger en nem adgangskode behøver hackerne ikke at inficere din computer med virus. Så kan de mere eller mindre gætte sig til det. Det er derfor alt afgørende at du ofte skifter adgangskode, og samtidig sikrer dig, at du ikke bruger det samme password til det hele. Opret altid adgangskoder med 15 karaktere eller mere. Det skal gerne indeholde tal, tegn og specialtegn (udråbstegn osv.).
Har du nu husket at tage backup eller sikkerhedskopiere din computer? Hvis ikke, så læs med her, og bliv klogere på, hvorfor det nu er så vigtigt.
Hvordan finde du ud af, om du har malware på computeren?
Det meste malware er designet med det formål at opsnuse data, uden du ved det foregår. Det kan derfor være svært at opdage, om du din computer er inficeret eller ej. Ingen regel uden undtagelse! Der er symptomer, der kan indikerer at computeren er blevet inficeret.
Er din computer er begyndt at tage længere tid om at starte op?
- Kører der et eller flere programmer i baggrunden uden du aktivt har bedt om det?
- Opfører din internet browser sig anderledes, end hvad den plejer at gøre?
- Får du betydeligt flere pop up meldinger end du plejer?
- Er din computer generelt er langsommere i optræk end den normalt?
- Kommer Windows ikke frem, når du starter computeren op?
- Du kan pludseligt ikke komme på internettet?
- Har du ikke adgang til high-level systemindstillinger?
Hvis du svarer JA til et eller flere af disse spørgsmål, kan det være tegne på, at ondsindede kræfter er på spil. MEN – fordi du oplever én eller flere af ovenstående symptomer er det ikke ens betydning med at du har fået en virus.
Anti-Virus software er aldrig 100% sikker – men hvad gør jeg så?
Vi ved det godt. Det er et tvetydigt svar – og det er det, fordi man aldrig kan vide sig 100% sikker. Hvis du er overbevist om, at har været udsat for hackerangreb eller at din computer er inficeret skal du skanne dit system med det samme. Hvis du stadig er i tvivl, så få et par ekstra øjne til at kigge på det, og scan evt. med et andet antivirusprogram.
Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Christian eller en af hans kollegaer på 77 34 18 19 – vi er her for at hjælpe dig. Du kan også skrive dit telefonnummer her, så ringer vi dig op. Det er gratis og uforpligtende at tale med os.
Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka
Sådan gør vi IT-utryghed til IT-tryghed
Hos Duka har vi gennem 12 år hjulpet danskerne, når elektronik eller software driller. Hver dag giver vores venlige og imødekommende kundeservice forståelige svar og guider de mange seniorer og ældre, der har udfordringer med teknologien.
Der er flere forskellige muligheder for at få adgang til vores support, men uanset om du vælger det ene eller det andet abonnement, får du løst problemerne med din elektronik. Vi hjælper dig både med tekniske spørgsmål og vejleder også i selve brugen af de programmer, du bruger. Med vores hjælp i baghånden behøver du ikke længere at forstyrre din familie – og du slipper for at vente på, at de har tid.
Har du sprøgsmål?
Så tøv ikke med at ringe til Kim eller en af hans kollegaer på
tlf. 77 34 18 19
- vi er her for at hjælpe dig.
Som vi siger: Du ka' bare ringe!
Spørgsmål om Duka
Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald.
8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.
Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.
Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.
Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.
Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.
Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.
Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.
Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.
Vi har flere forskellige serviceabonnementer.
- Supportabonnement
- Mobilsupport
- iPad-support
Supportabonnement
Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
- Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
- Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
- Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
- Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning
Mobilsupport
Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
- Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
- Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
- Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den
iPad-support
iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.
- Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
- Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
- Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
- Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
- Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den
Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små.
Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.
Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.
Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.
Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.
Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.
Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.
Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.
Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.
Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.
Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.
Få tilbud, gode råd og nyheder direkte i din mailboks
Med nyhedsbrevet fra Duka
Danmarks venligste kundeservice
Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.
Dansk virksomhed +13 års erfaring
Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.
100% tilfredshedsgaranti
Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.