Spørgsmål og svar om mobiltelefoni
Her kan du finde information om blandt andet EU-data, tale i og til udlandet, betingelser for dit mobilabonnement og fakturering, når du har dit mobilabonnement hos Duka.
Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, så henviser vi til vores generelle forretningsbetingelser. Du kan også sende en e-mail til kundeservice@duka.dk eller du ka´ ringe på 77 34 18 18, så hjælper vi dig.
Abonnementer
Når du har opbrugt al din data modtager du en sms fra os, hvori der står, hvad du skal gøre for at tilkøbe ekstra data.
Du kan vælge mellem tre forskellige pakker:
8 GB data til 49 kr.
Send teksten "8GBDATA" til 1265
13 GB data til 99 kr.
Send teksten "13GBDATA" til 1265
20 GB data til 149 kr.
Send teksten "20GBDATA" til 1265
Når dit køb er gået igennem modtager du en bekræftelses-SMS fra os.
Ja, du kan følge med i dit tale- og dataforbrug på Mit Duka. Her kan du se en detaljeret forbrugsoversigt over dine opkald, SMS'er og dataforbrug.
Hvis du bruger alt din data og befinder dig i Danmark nedsættes internethastigheden til 256 kbit/s. Befinder du dig derimod i udlandet lukkes der helt for roaming for at du ikke skal opleve ekstra regninger. Du kan selvfølgelig altid benytte WiFi.
Du har også mulighed for at tilkøbe ekstra data.
Har du et abonnement med begrænset mængde tale, skal du være opmærksom på, at der er begrænsning på dit abonnement. Taler du mere end det antal timer der er inkluderet i dit abonnement, betaler du 49 øre/minut for ekstra forbrug.
Når du er ved at have opbrugt alt din taletid, vil du modtage en SMS fra os, hvor vi gør opmærksom på, at du er ved at have opbrugt din taletid. Ligeledes vil du modtage en SMS, når du har opbrugt alt din taletid.
Der er intet oprettelsesgebyr, når du vælger dukaTALE. Du får derfor ingen ubehagelige overraskelser, når du skifter til os.
Betaling
Alle dine fakturaer er tilgængelige på Mit Duka. Det er også her, du kan se dit månedlige forbrug ved at trykke på "dukaTALE - forbrugsoversigt"
Et merforbrug er et forbrug ud over din abonnementspris. Det kan fx være fordi, at du har købt ekstra data, deltaget i en konkurrence eller doneret et beløb over telefonen. Du kan også have brugt din telefon til opkald eller data til og/eller i lande, der ikke er en del af dit abonnement.
En indholdstakseret SMS er en SMS, som du bruger til at betale med. Det kan både være i form af fysiske produkter, digitale produkter eller services og tjenester. Det kan fx være busbilletter, togbilletter, SMS-afstemninger, lodder i konkurrencer og onlinespil.
For at kunne betale med indholdstakseret SMS'er, skal du have slået det til på dit mobilabonnement. På alle vores dukaTALE abonnementer er indholdstakseret SMS'er som udgangspunkt slået fra.
Du kan ringe til vores kundeservice og få slået indholdstakseret SMS slået til.
Bestilling af abonnementer
For at flytte dit nummer over til os, skal du bestille dukaTALE på vores hjemmeside. Her har du mulighed for at vælge det abonnement der passer dig og hvornår dit nummer skal flyttes over til os.
Du skal have følgende klar:
- Mobilnummer som skal flyttes
- SIM-kortnummeret
- Dine oplysninger
Når din ordre er gået igennem hos os, skal du ikke foretage dig yderligere. Har du bestilt et nyt nummer med fysisk SIM-kort, sender vi dig et nyt SIM-kort med posten.
Har du bestilt nummerflytning fra et andet teleselskab, vil vi sørge for at flytte dit nummer over til Duka, og samtidig opsige dit abonnement hos din nuværende udbyder. Vi sender dig en SMS med dato på, hvornår du kan begynde at bruge dit duka abonnement.
Har du bestilt et nyt nummer med eSIM vil du modtage en mail med et link til dit nye eSIM.
Bestilling af abonnement og SIM-kortet
Har du bestilt et fysisk SIM-kort sendes det til den adresse du er registret på i folkeregistret, baseret på det CPR-nummer du oplyste i forbindelse med bestillingen af dit dukaTALE abonnement. Det bliver sendt med DAO og du vil modtage det inden for 1-3 hverdage.
Har du bestilt et eSIM vil du modtage en e-mail med et link til dit eSIM.
Hvis du har bestilt et nyt nummer hos os, virker dit SIM-kort, når du modtager det med posten.
Hvis du har flyttet dit nummer over til os, virker dit SIM-kort den dag, der er oplyst i e-mailen, som vi har sendt til dig.
Hvis du fra dit tidligere teleselskab har en binding på dit abonnement, skal du være opmærksom på, at SIM-kortet først virker, når bindingsperioden er ovre.
SIM-kortet
Du skifter dit fysiske SIM-kort ved at åbne ind til hvor dit gamle SIM-kort sidder. Det er forskelligt fra telefon til telefon, men de fleste nyere telefoner har en SIM-skuffe i siden, som kan åbnes med en SIM-nål som typisk fuglte med telefonen, da du købte den. Når SIM-skuffen er åbnet, kan du tage det gamle SIM-kort ud og lægge det nye SIM-kort i, efter det er trykket ud i den passende størrelse.
Er du i tvivl, kan du finde guides til nogle af de mest almindelige telefoner her: Skift dit SIM-kort
SIM-kortnummeret står på selve SIM-kortet. Et dansk SIM-kortnummer starter altid med 8945, og er enten 11, 19 eller 20 cifre.
Du kan også finde SIM-kortnummeret i mailen fra os med din PIN-kode "Aktiver dit nye SIM-kort", som du modtog fra os, da du købte dit abonnement.
På de fleste mobiler er det også muligt at finde SIM-kortnummeret, som kaldes et ICCID nummer, under "Indstillinger" på telefonen.
På en Iphone finder du det således:
- Naviger til "indstillinger" på telefonen.
- Rul ned indtil du finder "generelt" og tryk på den.
- Find og tryk på "om".
- Find "ICCID". Nummeret som står udfor her, vil være dit SIM-kortnummer.
Du er også altid velkommen til at kontakte kundeservice på 77 34 18 18, som kan hjælpe dig med nummeret.
Betingelser
Hvis du ønsker at opsige dit abonnement, skal du kontakte kundeservice og opsige dit abonnement. Det kan du gøre ved at ringe til os på 77 34 18 18. Du kan også sende os en mail på kundeservice@duka.dk.
Som kunde hos Duka har du løbende måneds opsigelse, medmindre andet er angivet. Dit abonnement vil blive opsagt den sidste dag i den måned, hvor du opsiger. Det kan tage 1-2 hverdage at håndtere en opsigelse, så hvis du vil være sikker på, at opsigelsen kan gennemføres til månedens udgang, så tag kontakt til os i god tid.
Du skal være opmærksom på, at hvis du opsiger dit mobilabonnement, mister du dit mobilnummer. Hvis du ønsker at beholde dit nummer, skal du rette henvendelse til et andet selskab og anmode om en nummerflytning.
Nej, der er ingen bindingsperiode på dit dukaTALE abonnement, og du kan derfor til en hver tid opsige dit abonnement efter reglerne for opsigelse.
Det kan tage 1-2 hverdage at håndtere en opsigelse. Alle abonnementer bliver opsagt til månedens udgang.
Så hvis du vil være sikker på, at opsigelsen gennemføres til månedens udgang, så tag kontakt til vores kundeservice enten på telefon eller e-mail, så hjælper vi med din opsigelse.
Hvis du mister din telefon er det vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter kundeservice på 77 34 18 18.
Hvis du mister din telefon uden for vores åbningstid, skal du sende sende en mail på kundeservice@duka.dk i stedet. Du vil modtage en bekræftelse på e-mail, når vi har tyverispærret dit nummer.
Vi gør opmærksom på at kundeservice skal validere, at du er den faktiske ejer af telefonnummeret i forbindelse med både tyverispærring og ophævelse af tyverispærring.
Husk også at melde din telefon stjålet hos politiet.
Hvis du fx finder din telefon igen efter at du har fået den tyverispærret, har du mulighed for at genåbne dit SIM-kort.
Den eneste måde, du kan gøre dette på, er ved at kontakte kundeservice på 77 34 18 18. Vi gør opmærksom på at kundeservice skal validere, at du er den faktiske ejer af telefonnummeret i forbindelse med både tyverispærring og ophævelse af tyverispærring.
Brug i udlandet
I vores EU-abonnementer er hele EU, Storbritannien, Norge, Island og Færøerne inkluderet. Se hele listen her.
I vores World-abonnementer er alle EU-lande inkluderet, samt USA, Thailand, Tyrkiet, Canada, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kosovo, Montenegro, Nordmakedonien og Serbien.
Med et abonnement hos dukaTALE har du to separate datapakker. Det vil sige at du har en datapakke i Danmark og en til brug i EU og de inkluderede lande. Du kan derfor ikke bruge din DK-data i EU og omvendt.
Dit udlands dataforbrugsloft er på 100 kr. Det betyder, at du ikke kan bruge data for mere end 100 kr. i udlandet om måneden. Når du har nået loftet spærres for data, så at du ikke skal opleve en for stor ekstra regning.
Hvis du befinder dig i et grænseområde til EU eller et af de inkluderede lande, skal du være opmærksom på, at din telefon kan vælge en mast i et andet land, selvom du befinder dig i et af de inkluderede lande.
Dette betyder, at du vil blive faktureret for forbrug uden for EU. Vær derfor opmærksom, hvis du befinder dig i et grænseområde, så du har mulighed for at undgå en ekstra regning.
Hvis du ringer uden for EU eller de inkluderede lande, takseres du efter gældende takster:
Se priser i udlandet
Dækning
Duka benytter sig af Telenor og Telias netværk kaldet TT-netværket. Med over 4.000 master, holder netværket rekorden for flest master i Danmark. Det giver dig lynhurtig internetforbindelse i hele landet.
Hvis du er i tvivl om dækningen i dit område, kan du tjekke dækningen via linket nedenfor. Du er også velkommen til at kontakte os på 77 34 18 18, så skal vi nok undersøge dækningen i dit område for dig.
Duka benytter sig af TT-netværket, som er Telenor og Telias fælles netværk med over 4.000 master.
Du kan altid tjekke netværkets dækning i lige præcis dit område ved at klikke her
Alle dukaTALE abonnementer leveres med 4G netværk. Bestiller du et mobilabonnement med 5G, vil du have mulighed for at komme på 5G-netværket i de områder hvor 5G er tilgængelig, samt hvis du har en telefon der kan tilgå 5G.
Med alle dukaTALE abonnementer er det standard at du automatisk kommer på 4G-netværket. Du har derfor stærk netværksdækning fra dag ét uanset, hvilket abonnement du vælger.
Du skal dog have en telefon, som understøtter 4G.
Vi tilbyder 5G i alle vores mobilabonnementer, undtagen vores mindre mobilabonnement. Du kan nemt se inde på de enkelte abonnementer om der er 5G med.
For at komme på 5G-netværket skal du have en nyere telefon som understøtter 5G. Du kan altid kontakte vores kundeservice på tlf. 77341818 og høre mere om hvilke abonnementer der er med 5G og få hjælp til at undersøge om din telefon understøtter 5G.
Hvis du oplever dårlig dækning, er der flere mulige løsninger. Prøv følgende:
Genstart telefonen:
- Gå hen til et vindue, hvis du er indenfor
- Gå udenfor og se om det bliver bedre
- Nulstil netværksindstillinger
- Tjek din dækning på dækningskortet
Virker intet af ovenstående, så er du velkommen til at ringe til os på 77 34 18 18, så sidder vi klar til at hjælpe dig.