Myter og fakta om IT-sikkerhed

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, der kan opstår om IT-sikkerhed.

Mand smiler til kamera
Ditte fra Marketing
Ditte fra Marketing
Forfatter, juli 2024

Der findes et hav af udbredte myter omkring computervirusser og malware. Hvilke myter holder stik?

Vi har forsøgt at samle nogle af de væsentligste svar på myterne, så du kan slippe bekymringerne om din IT-sikkerhed, og i stedet vær tryg, når du navigere i den digitale verden.

Enhver fejlmeddelelse indikerer at du er inficeret med ondsindet virus eller malware

Dette er forkert. Når du modtager en fejlmeddelelser, er det dit styresystem, der fortæller dig, at noget ikke er, som det burde være. Fejlmeddelelser og styresystem-popup’s kan lige så vel skyldes defekt hardware eller software fejl.

Computer virus, orme og malware kræver altid brugerinteraktion

Dette er forkert. Koden bag computer virus, orme eller malware skal igangsættes, men dette kræver ingen brugerinteraktion. De ondsindede vira spredes og udnytter sårbarheder på din computer. Det er derfor vigtigt opdatere styresystem og software på computeren. Hvis dette ikke er opdateret, er der større sandsynlighed for at computeren er sårbar overfor ondsindede vira og malware infektioner.

Hvad er virus og malware egentlig?

Vedhæftede filer i e-mails fra kendte afsendere er sikre

Dette er desværre forkert. Selvom dette umiddelbart burde være sandt, skal man huske på, at afsenderens computer kan være inficeret af virus eller malware. Og det netop kan være den inficerede computer og ikke personen bag, der er den reelle afsender af mailen. Så selvom du kender afsenderen, bør du ikke åbne noget, du ikke ved, hvad er. Du kan evt. svare tilbage på mailen, hvori du spørger ind til, hvad det er, han har vedhæftet.

Antivirusprogrammer stopper alle cybertrusler

Desværre er svaret nej! Selv om antivirus software gør, hvad det kan for at være på forkant med vira og malware udviklingen, kan det desværre ikke opsnuse alle cyber trusler. For at kunne udvikle en kur, er man nødt til at kende til infektionen. Det samme gør sig gældende i forbindelse med vira og malware. Det er derfor vigtigt, at du bruger din sunde fornuft og forholder dig kritisk til indhold og henvendelser du intet kender til.

Virus og malware kan forårsage fysisk skade på din computer

Dette er forkert. Der er lavet flere uafhængige studier, som alle påviser, at det endnu ikke er muligt for en virus at overophede microchips i computeren.

Derfor er det vigtigt at tage backup og sikkerhedskopieringer

Når det så er sagt, så er det ikke utænkeligt at virus og malware i den nærmeste fremtid kan hackes og gøre skade på både hardware og mennesker. Hvad nu hvis en bil inficeres af ondsindet virus og/eller malware. Bilen kan potentielt fjernstyres og forårsage uheld. En ’smart’ ovn kan vildledes til at køre på maksimal varme over en længere periode. Og ja – det kan være farligt. Fremtidens malware kan muligvis inficere andre elektroniske apparater, som vi endnu ikke beskytter med anti-virus og lignende.

IT-sikkerhed fra Duka

Hos Duka har IT-sikkerhed topprioritet, og vi vil meget gerne hjælpe dig med sikkerheden på din computer, så du kan føle dig tryg, når du er online.

Læs mere her eller ring til os på 77 34 18 19, så kan vi sammen finde ud af, hvordan du kan være tryg, når du er online.

Christian fra Kundeservice

Hvordan opdager jeg virus og malware?

Der findes en lang række af misforståelser angående malware – og de opstår typisk, fordi at det ikke interesserer os. Men vi bliver efterhånden nødt til at forstå, hvad malware er, og hvilken betydning det kan have for dig, hvis du bliver inficeret.

De fleste tror, at man indlysende både kan se og mærke, hvis computeren er inficeret med virus eller malware. I de fleste tilfælde forholder det sig desværre ikke sådan. Typisk efterlader malware og virus ingen synlige eller mærkbare spor på din computer og styresystem – og dog! Klik videre, og bliv rustet til at kunne spotte de få tell-signs, der kan være.

Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?

Så tøv ikke med at ringe til Christian eller en af hans kollegaer på 77 34 18 19 – vi er her for at hjælpe dig. Du kan også skrive dit telefonnummer her, så ringer vi dig op. Det er gratis og uforpligtende at tale med os.

*Når du udfylder formularen, så giver du samtykke til, at vi må kontakte dig og sende dig tilbud pr. telefon og SMS.

Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka

Sådan gør vi IT-utryghed til IT-tryghed

Hos Duka har vi gennem 12 år hjulpet danskerne, når elektronik eller software driller. Hver dag giver vores venlige og imødekommende kundeservice forståelige svar og guider de mange seniorer og ældre, der har udfordringer med teknologien.

Der er flere forskellige muligheder for at få adgang til vores support, men uanset om du vælger det ene eller det andet abonnement, får du løst problemerne med din elektronik. Vi hjælper dig både med tekniske spørgsmål og vejleder også i selve brugen af de programmer, du bruger. Med vores hjælp i baghånden behøver du ikke længere at forstyrre din familie – og du slipper for at vente på, at de har tid.

Har du sprøgsmål?

Så tøv ikke med at ringe til Kim eller en af hans kollegaer på
tlf. 77 34 18 19
- vi er her for at hjælpe dig.

Som vi siger: Du ka' bare ringe!

Spørgsmål om Duka

Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald. 

8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.

Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.

Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.

Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.

Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.

Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.

Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.

Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.

Vi har flere forskellige serviceabonnementer.

  • Supportabonnement
  • Mobilsupport
  • iPad-support

Supportabonnement

Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
  • Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
  • Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
  • Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning

Mobilsupport 

Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang. 

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
  • Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
  • Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den

iPad-support 

iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
  • Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
  • Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den

Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små. 

Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.

Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.

Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.

Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.

Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.

Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.

Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.

Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.

Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.

Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.

Få tilbud, gode råd og nyheder direkte i din mailboks

Med nyhedsbrevet fra Duka

Danmarks venligste kundeservice

Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.

Dansk virksomhed +13 års erfaring

Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.

100% tilfredshedsgaranti

Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.